De ce sunt atât de multe reguli în Biserică? Nu a venit Hristos să împlinească Legea? Nu a adus Hristos libertatea? Ascultați pentru a afla răspunsurile acestor întrebări.
Vizionare plăcută! (podcastul și transcriptul îl aveți după video)
Powered by RedCircle
De ce sunt atâtea reguli în Ortodoxie?
De ce sunt atâtea reguli în Biserica Ortodoxă? Nu a rupt-o Hristos cu Legea?
Acestea sunt întrebări obișnuite și în mare parte sunt puse de cei ce privesc Biserica Ortodoxă dinafara ei. Poate că sunt și curioși, interesându-se de Biserică dar sunt dezumflați de aparenta rigiditate sau de regulile vieții liturgice.
Poate li se pare fariseic, cu ritualuri legate de Lege și nu de Har. De ce trebuie să fac toate acestea dacă sunt mântuit în har, prin credință?
E o întrebare bună, care e întemeiată pe Sfânta Scriptură, dar e bazată pe un anumit fel de citire
a Scripturii, el însuși bazat pe un context istoric specific. Cu alte cuvinte, acestea sunt întrebări fondate pe Scriptură, dar care nu sunt consistente cu ea.
Ce înseamnă asta?
Deci, de exemplu, Hristos nu a venit să strice Legea, ci s-o plinească. Asta înseamnă că închinarea la Templu a Vechiului Testament prefigura, sau era îndreptată spre realitatea închinării creștine din Noul Testament. Jertfirea mielului pentru păcatele oamenilor nu a avut țelul în ea însăși. Îl reprezintă pe Hristos Iisus care ridică păcatele lumii.
Asemenea, masa pascală ce avea loc după jertfirea mielului, reprezenta Masa Euharistică, Sfânta Împărtășanie. Că cei ce mănâncă din Ea vor trăi.
Hristos n-a anulat Legea, ci a plinit-o, pentru că Legea era o umbră a lucrurilor bune ce au urmat. Hristos însă a îndepărtat umbrele: închinarea la templu, sacrificiul mieilor și ritualurile iudaice legate de acestea.
„Când va veni ceea ce e desăvârșit, atunci ceea ce este în parte se va desființa”
Căci umbrele de pe perete indică o realitate de dincolo de ele, indică o sursă. Deci umbrele au trecut, însă realitatea rămâne.
Exemplul celor 10 porunci
Să luăm alt exemplu: Cele 10 Porunci erau parte a Legii, însă nu există niciun creștin credincios care să susțină că Hristos a anulat cele 10 porunci, că am fi acum liberi să comitem adulter, să mințim, să ne necinstim tatăl și mama.
De fapt, Hristos „a mărit miza” în Predica de pe Munte. Vremea Legii permitea și „ochi pentru ochi, dintre pentru dinte”, dar Vremea Harului ne cere să întoarcem și obrazul celălalt. Deci, într-un fel, deși suntem într-adevăr mântuiți de credință prin Har, Vremea Harului ne cere mai multe decât cerea Vremea Legii.
Cum poate fi așa?
Să răspundem cu o altă întrebare: Când începem să-l urmăm pe Hristos, ce descoperim? Descoperim că suntem dispuși automat să întoarcem obrazul celălalt, doar pentru că am început călătoria?
În unele cazuri, în stadiile de început ale vieții duhovnicești răspunsul poate fi “Da”, datorită unui Har special trimis de Dumnezeu să ne umple sufletele. Dar așa se-ntâmplă în toate cazurile? Sau e nevoie să lucrăm ca să șlefuim marginile inimilor noastre pentru a trăi viața creștină care ni se cere?
Răspunsul simplu la întrebările pe care le-am pus, mai exact despre așa-numitele “reguli” din Biserica Ortodoxă este: „Nu”. Nu „trebuie” să facem nimic din ce ne recomandă Biserica.
Nu TREBUIE.
La fel cum nu „trebuie” să luăm medicamentele recomandate de doctor. Dar de ce le-a recomandat doctorul? Fiindcă ne ajută să ne vindecăm. E posibil să nu vrem să trăim după regulile Bisericii, dar noi de fapt trăim după reguli tot timpul.
Regulile din viața noastră
Ne oprim la semafor și respectăm regulile din trafic. De ce? Din cauză că, dacă nu o facem, vor fi consecințe serioase. Consecințe fatale.
Nu mâncăm gogoși la fiecare masă. De ce? Din cauză că, iarăși, vor fi consecințe serioase.
Încercăm să ajungem la muncă la timp și să fim atenți la șefi. De ce? Din cauză că dacă nu o facem, ne putem pierde slujbele și să avem de-a face cu consecințe financiare serioase.
Consecințele nerespectării acestui fel de „reguli nescrise” sunt ușor de depistat. Dar regulile duhovnicești și consecințele lor sunt mult mai subtile.
Și deci Biserica cere de la noi ceea ce știe – din lunga ei istorie, despre interacțiunea umană și sfințirea umană, prin sfinți – că este sănătos duhovnicește: să ne opunem poftelor prin post, să ne asumăm rușinea în Spovedanie, să intrăm în ritmul vieții liturgice peste și împotriva ritmului lumii, deoarece acestea sunt practici benefice sănătății sufletelor noastre.
Așa cum un copil căruia i se spune să nu alerge după minge pe un drum aglomerat va vedea probabil aceasta ca un atentat la joaca lui, un lucru de-a dreptul răutăcios din partea părinților săi. Însă grija părinților e mai mare decât plăcerea temporară, este sănătatea pe termen lung. Viața.
Care ne aduce la ultimul punct. Pentru cei din afara Bisericii, viața unui ortodox poate părea plină de reguli, dar celor dinăuntrul Bisericii, care experimentează la prima mână ceea ce cere Biserica, instrucțiunile ei sunt precum un manual de trăire a vieții, ne dau direcția într-o lume fără direcție.
Deci, de ce sunt așa multe reguli în Biserica Ortodoxă?
Nu sunt reguli. Sunt tratamente pentru sufletele noastre defecte. Ne îndreaptă spre Hristos, Vindecătorul.
Traducerea: www.chilieAthonita.ro
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
4 Comment
Iertați,unde este biserica din imagine? Copie a bisericii Sf Sofia din Istanbul.Multumiri.
În Serbia.
Foarte bun articolul. Bunica avea o vorbă: „la omul lipsit de Dumnezeu principala regulă este neregula”.
Da, pentru că omul își pierde iluminarea de la Dumnezeu. Pierde calea, pierde sensul. Harul lui Dumnezeu se manifestă ca inteligență dumnezeiască, nu? Dacă omul nu-l are, acesta cade în dezordinea patimilor sale.