Botezul este intrarea într-o lume nouă. Care este această lume nouă și ce se întâmplă la botez – iată aspecte pe care încearcă să le lămurească părintele Teologos. Ce se ascunde în spatele tainei botezului? Vizionați și veți vedea!
Vizionare plăcută! (podcastul și transcriptul îl aveți după video)
Powered by RedCircle
Avem și traducerea în engleză a acestui articol.
Botezul – din singurătatea morții la viața unității
În numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.
Pentru rugăciunile Sfinților Părinților noștri, Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-ne pe noi. Amin.
Astăzi o să vă vorbesc puțin despre Botezul Domnului pentru că se apropie sărbătoarea și nu numai atât, ci pentru că este nevoie să vorbim puțin despre această mare Taină a creștinătății, a Ortodoxiei. Ce înseamnă Botezul Domnului și ce înseamnă botezul pentru noi?
Botezul Domnului
De la politeism la monoteism
Botezul Domnului a fost foarte important și este foarte important pentru că în acel moment S-a relevat, Se relevează Dumnezeu ca Sfânta Treime, ca un Dumnezeu comunitar. Trebuie să știți că, până atunci, în Vechiul Testament, Dumnezeu apărea… Dumnezeu, Dumnezeu, Dumnezeu, o entitate abstractă, un singur Dumnezeu, care deja era un pas foarte mare înainte față de politeismul civilizațiilor antice, care aveau o turmă, o cireadă – cum se exprimă Sf. Ioan Damaschin.
Și acest politeism, datorită faptului că era un produs al minții umane, era foarte nedesăvârșit bineînțeles și era de fapt, întruparea sau mai bine zis concretizarea patimilor oamenilor. Pentru că fiecare zeu sau zeiță era de fapt întruchiparea, absolutizarea, dacă doriți, a unei patimi: a patimii mâniei, a iubirii de plăcere, a băuturii și așa mai departe.
Eh, pe de altă parte, monoteismul, cu toate că era superior, era lovit, dacă doriți, de însingurare – un dumnezeu însingurat. Din cauza asta, desăvârșirea pe care oamenii nu puteau să și-o imagineze era un Dumnezeu comunitar, adică o comuniune interpersonală pură, de persoane atât de strâns legate între ele prin iubire astfel încât să formeze un singur Dumnezeu.
Comuniunea, perihoreza, întrepătrunderea depășește și separarea politeismului și însingurarea monoteismului. Și asta nimeni nu putea să și-o imagineze.
Sfânta Treime S-a arătat la Botezul Domnului în Iordan
Și din cauza asta în clipa în care Sf. Ioan Botezătorul a văzut la Botezul Domnului că sunt trei persoane – un Dumnezeu format din trei persoane: Tatăl din cer, care vorbește, spune „iată-L pe Fiul Meu cel iubit întru Care am binevoit”, Îl vede pe Duhul Sfânt coborându-se peste Fiul în chip de porumbel și pe Fiul în fața lui botezându-se, smerindu-se, aplecându-și capul, închinându-se în fața Sf. Ioan Botezătorul.
În clipa respectivă, Sf. Ioan atât de mult s-a bucurat, s-a minunat atât de mult că a avut o stare de uimire, de retragere în fața Mântuitorului, ajungând până acolo până la a nu face ascultare. Surprins de acest sublim al dumnezeirii, al comunității interpersonale, al comunității smerite, pline de iubire, Sf. Ioan Botezătorul a spus: Doamne, eu trebuie să fiu botezat de Tine! Adică eu trebuie să fiu spălat de Tine, eu trebuie să fiu afundat de Tine și Tu vii către mine? Și atunci, Mântuitorul îi spune: lasă asta, fă ascultare, pentru că se cuvine nouă să plinim toată dreptatea.
Despre etimologia cuvântului „botez”
Trebuie să știți că botezul, „vaptizo” în limba greacă înseamnă a scufunda. „Vaptisi” înseamnă scufundare. Deci Sf. Ioan Botezătorul ar trebui oarecum să fie tradus – cu toate că nu sună bine în română și deci noi nu sugerăm acest lucru – Sf. Ioan Scufundătorul. Adică ce făcea Sf. Ioan? Îi lua pe oameni și efectiv îi scufuda în apă ca semn al morții lor față de păcat și al învierii lor în lumea nouă, în lumea comuniunii cum spunea, în lumea virtuții, pentru că virtutea este iubire prin excelență, comuniune prin excelență și moartea este separarea.
Botezul se face prin scufundare!
Și deci din cauza asta asta să știți, fraților, că botezul se face prin scufundare, întreită scufundare și nu prin alte moduri străine de Ortodoxie. Deci botezul adevărat este botezul care trebuie să se facă prin întreite scufundări. Și Mântuitorul a fost scufundat.
În Grecia nu există niciun fel de problemă pe tema asta pentru că textul Sfintei Scripturi, care a fost, este scris în greacă, nu în alte limbi, spune foarte clar că Sf. Ioan Botezătorul L-a scufundat pe Mântuitorul în apa Iordanului. Bineînțeles, în română este tradus că L-a botezat în Iordan, mă rog.
Taina Botezului și unitatea Bisericii în Duhul Sfânt
Ceea ce este foarte important aici, cum spuneam, este dimensiunea aceasta duhovnicească a morții față de păcat, de însingurare, față de rupere de Dumnezeu și de ceilalți și învierea în lumea nouă a unității. Asta este Biserica. Trebuie să știți că Biserica nu are unitate. Biserica este unitatea în Duhul Sfânt. Și din cauza asta acolo apare toată Sfânta Treime care ne dă nouă de fapt cartea de identitate, ne dă identitatea noastră ca oameni, în multe persoane, adunați uniți toți între noi, prin Hristos.
Consfințirea ascultării din iubire
Acuma, trebuie să știți că ceea ce este foarte important aici este faptul că unitatea bineînțeles că presupune libertate. Deci vedeți că acolo, Tatăl nu spune către Fiul – Acesta este Fiul meu cel iubit întru Care am binevoit, pe Acesta să ascultați. Nu spune pe Acesta să ascultați. Asta o spune la Schimbarea la Față, adică după ce Mântuitorul a arătat într-adevăr, a dovedit într-adevăr, prin lucrările Sale că este Mântuitor, că este Fiul lui Dumnezeu. Atunci Tatăl spune iarăși cu smerenie numai Apostolilor care L-au primit într-adevăr – doar celor trei Apostoli, Petru, Iacob și Ioan – le spune pe Acesta să ascultați, Acesta este Fiul Meu cel iubit întru Care am binevoit, pe Acesta să-L ascultați.
Da, deci este o expresie a iubirii, a recomandării, a ofrandei și nu o expresie a tiraniei, a impunerii.
Vedeți cum spuneam la Botezul Domnului – pentru că nimeni nu cunoștea cine este Mântuitorul, nimeni nu știa cine este Iisus, pentru că întâi de toate Mântuitorul a venit ca să ne dea exemplu și a venit și și-a început activitatea publică prin Botez, după minunea din Caana Galilei – a arătat acolo că Tatăl nu forțează pe oameni, nu spune de Acesta să ascultați. Spune: Acesta este Fiul Meu cel iubit întru Care am binevoit. Da. Acesta este Raiul. Și bineînțeles că noi I-am răspuns Tatălui celui ceresc: noi suntem iadul. Pentru că noi de fapt L-am răstignit pe Fiul cel iubit al Tatălui.
Asta este foarte important pentru că după cum vedeți, atotputernicia lui Dumnezeu se manifestă prin totala Sa delicatețe. Puterea totală a lui Dumnezeu se manifestă prin totala lipsă de putere a Sa. Înțelegeți? Deci asta este foarte important.
Duhul Sfânt în timpul Botezului Domnului
După cum spuneam, la Botez, Mântuitorul vine smerit și Duhul Sfânt se pogoară peste El și rămâne peste El. De ce? Pentru că Duhul Sfânt este, dacă doriți, darul absolut al Tatălui față de Fiul. Ce alt dar mai mare poate să facă Dumnezeu față de Fiul Său care este tot Dumnezeu? O altă persoană a Sfintei Treimi, nu? Un alt Dumnezeu, dacă doriți. Fără a insinua că a fi trei Dumnezei, pentru că după cum spuneam, este vorba de un Dumnezeu comunitar. Persoanele sunt unite, atât de unite, fără a se confunda, fără a se amesteca încât formează un singur Dumnezeu: Cei trei una sunt.
Și din cauza asta Duhul Sfânt se coboară în chip de porumbel peste Fiul. De ce porumbel? Pentru că porumbelul – nu știu dacă știți – este simbolul curățeniei și al iubirii. Este o pasăre foarte, foarte drăgăstoasă și foarte, foarte curată. Nu știu dacă ați văzut vreodată porumbei în mansardă sau sus în podurile caselor, posibil să fie pe jos foarte multă mizerie, dar porumbelul e curat. Porumbelul tot timpul este curat. Este o pasăre foarte curată și din cauza asta este și semnul dragostei – pentru că este foarte prietenos, vedeți că poți să-l hrănești din mână – și simbolul curățeniei. Din cauza asta Duhul Sfânt se coboară în chip de porumbel.
Botezul ca început
Acesta este începutul – și al nostru când intrăm în Biserică pentru că intrăm prin Taina Botezului și al Mântuitorului în activitatea Sa publică pentru că a vrut să ne dea nouă exemplu.
Mântuitorul trebuie să știți că nu a avut nevoie de botez. Mântuitorul nu S-a spovedit acolo pentru că, notează Evanghelistul (greacă) „eftheos” adică „îndată”. Îndată a ieșit din apă. Deci Mântuitorul nu a avut ce păcate să spovedească, dar a făcut toată această imensă smerenie de care, cum spuneam, s-a minunat Sf. Ioan Botezătorul și n-a dorit să-L boteze pe Mântuitorul. N-a dorit să-L absolve de păcate pentru că nu avea ce păcate să absolve la Domnul nostru Iisus Hristos, ce păcate să-I ierte. Mai ales că botezul lui Ioan nu ierta păcatele.
Din cauza asta, (botezul) este începutul vieții noastre în unitate, în Biserică. Și exemplul este dat către Mântuitorul. De aceea, ca cineva să intre în viața Duhului, trebuie să moară lumii, adică trebuie să se lepede de cel rău, de această lume. Lumea este văzută ca și amalgamul de patimi, de influențe demonice sub stăpânirea celui rău. Și să intre în viața nouă a virtuții.
Exorcismele de la Botez
Din cauza asta la botez, fraților, trebuie să știți că parte a slujbei de botez sunt exorcismele. De aceea, chiar dacă la început oarecum oamenii aveau tendința să se boteze la vârsta de aproximativ 30 de ani când și Mântuitorul S-a botezat, foarte devreme, încă de pe vremea Apostolilor – Sf. Apostol Pavel chiar a botezat toată casa lui Ștefanas – botezul a început să se facă la copiii mici. De ce? Pentru ca să se elimine această influență a energiei demonice, această influență a lumii vechi și astfel încât tânărul, copilul să poată să intre în Biserică, în unitatea Duhului, să intre sub Har.
Pentru că trebuie să știți că înainte de botez, energia demonică îl luptă pe om, îl chinuie pe om pe dinăuntru și Harul lui Dumnezeu încearcă să-l ajute din afară.
După botez însă, când este scoasă afară energia demonică, aceasta încearcă să-l ispitească pe om din afară pe când Harul lui Dumnezeu îl ajută dinăuntru.
Chipul omului după botez și o regulă esențială
Trebuie să știți că dacă sunteți foarte atenți, mai ales asta se vede mai degrabă pe oamenii mari când se botează la o vârstă matură, vedeți că fețele lor se schimbă. Faceți o fotografie înainte de botez și după botez și o să vedeți că fața după botez este mult mai luminoasă. O să vedeți!
Asta este foarte important și din cauza asta faceți botezul copiilor, faceți-l cum trebuie, cu toate rugăciunile, cu trei afundări că dacă nu, o să aveți mari probleme după aceea! Bineînțeles, întâi de toate o să aibă copilul, tânărul. Da. E foarte important asta. Nu vă jucați! Pentru că după cum spuneam e vorba de exorcisme… Deci slujba botezului semănă foarte mult și are în tipicul ei citirea exorcismelor. Asta este foarte important.
Botezul se află la temelia vieții veșnice
Acuma, ceea ce iarăși vreau să spunem este faptul că în clipa în care suntem în biserică, în clipa respectivă începem să avem aceste legături cu Dumnezeu, cu ceilalți și începem să simțim încet-încet, să trăim încet-încet viața veșnică. Altfel, totul ne este fără sens. Înțelegeți?
Și din cauza asta este foarte greu pentru cineva să se mântuie pentru că întâi de toate lipsește această experiență a vieții veșnice care vine mai întâi prin Taina Botezului, prin intrarea în Biserică.
Nu neglijați această Taină pentru că neglijarea ei are efecte foarte grave!
Trebuie să știți că după cum s-a pogorât Duhul Sfânt peste Domnul nostru Iisus Hristos și a rămas peste El, la fel se pogoară și peste oamenii care sunt botezați. Dacă bineînțeles aceștia doresc. Deci este foarte important treaba asta.
Iadul și Raiul sunt alegerea noastră. Înțelegeți? Sunt alegerea noastră. Depinde ce alegem.
Să ne ajute bunul Dumnezeu!
Pentru rugăciunile Sfinților Părinților noștri, Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-ne pe noi. Amin.
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
4 Comment
multumim,mi-a lipsit muzica de pe fundal dupa cum ne-ati rasfatat pana acum😊💛
Aha! 🙂 Notat!
Vă rog,în ajun la noi nu se face slujbă agheazmei(doar mâine).Avem agh mare in casă de anul trecut,ascultam slujba(Sf liturghie și a agheazmei)de la patriarhie.La final putem lua agheazmă sau doar de mâine încolo?
Din ziua sărbătorii.