Vizionați o scurtă prezentare teologică referitoare la diferențele dintre ritualul grec și cel rus în ce privește pomenirea cetelor îngerești la Proscomidie. Acest important ritual constă în pregătirea Cinstitelor Daruri ce vor fi sfințite în cadrul Dumnezeieștii Liturghii, atunci când sunt transformate în Trupul și Sângele Domnului.
Vizionare plăcută! (după video aveți podcastul și transcriptul)
Powered by RedCircle
Proscomidia, săvârșită înaintea fiecărei Liturghii, este poate una din cele mai simbolice și complexe forme de închinare, din punct de vedere al ritualului.
Chiar denumirea, “Proskomedia”, înseamnă „Ofrandă” în grecește.
Aceasta coincide cu înțelesul principal al acestei slujbe, care e un act de oferire de către noi lui Dumnezeu a darurilor sub formă de pâine și vin.
Proscomidia a devenit mult mai complexă decât în primul secol, când aceasta consta doar în aducerea celei mai bune pâini și vin la Biserică și așezarea lor pe masa altarului. Forma actuală, elaborată, provine din răsărit și începe treptat să prindă contur în al doilea mileniu.
Ritualul Proscomidiei nu a fost unificat, ceea ce a dus la unele diferențe ce au persistat destul de mult timp.
Acest articol este dedicat uneia din aceste diferențe, ce persistă până acum între practica grecească și cea rusă. E vorba de pomenirea cetelor netrupești.
Tradiția greacă la Proscomidie
Vechea tradiție a comemorării îngerilor în timpul Proscomidiei a fost înrădăcinată adânc în Bisericile grecești.
Părticelele întru pomenirea arh. Mihail și Gavriil precum și a tuturor puterilor cerești sunt luate din prescura celor 9 cete și plasate pe disc, la stânga Mielului.
Pomenind pe marii arhangheli Mihail și Gavriil și toate oștile cerești, preotul scoate apoi o părticică întru pomenirea Sf. Ioan Botezătorul, comemorându-l pe Înaintemergător nu separat, ca în practica rusă, ci ca un membru de cinste al întregii cete a prorocilor, ultimul profet al Vechiului Testament și cel mai mare născut din femeie.
Acest lucru pare logic, deoarece prescura celor 9 cete este numită astfel pentru pomenirea celor 9 tipuri de sfințenie, dintre care una, cea a profeților, este împărtășită de Sf. Ioan Botezătorul cu alți profeți.
Merită subliniat că cele 9 tipuri de sfințenie sunt deseori văzute ca proiecția văzută a celor 9 cete îngerești.
Ritualul actual al proscomidiei a apărut la începutul mileniului II, care coincide cu momentul în care puterile îngerești au început să fie pomenite la Proscomidie.
Tipicul sec. XII și XIII, precum și Diataxa Patriarhului Filotei I rânduiesc de asemenea pomenirea îngerilor la Proscomidie.
Motivul apariției acestei tradiții
Din ce motiv există această tradiție? Fiul lui Dumnezeu și-a vărsat sângele nu pentru îngeri ci pentru oameni.
În același timp, după Sf. Maxim Mărturisitorul, consecințele Jertfei lui Hristos pe Cruce, ca și însuși evenimentul Întrupării se extind la întreaga lume, inclusiv la cetele îngerești.
Preluând natura creată din care fac parte și îngerii, Dumnezeu-Cuvântul, în Întruparea Sa, o sfințește.
Sf. Simeon al Tesalonicului, în scrierea lui „Înțelepciunea mântuirii noastre” scrie explicit că îngerii
ar trebui pomeniți la Proscomidie din moment ce au participat la Taina Întrupării, unindu-se astfel cu creștinii care au fost renăscuți prin apă în Duhul Sfânt și constituind astfel cu noi o singură Biserică.
Dorind să ia parte la Tainele Bisericii și lucrând pe treptele urcușului, îngerii sunt prezenți la Euharistie și intervin pentru noi înaintea lui Dumnezeu.
În această lumină, pomenirea îngerilor la Proscomidie reliefează dimensiunea cosmică a Liturghiei și semnificația universală a Întrupării, unind cele cerești și cele pământești sub autoritatea lui Hristos.
Tradiția rusă la Proscomidie
În ciuda numeroaselor manuscrise și cărți de slujbă vechi ce mărturisesc despre această practică, în Proscomidia rusă actuală nu există pomenirea îngerilor.
Care sunt argumentele în favoarea tradiției ruse?
Întâi, se recunoaște că îngerii sunt în mod real, duhuri și astfel nu pot fi reprezentați de părticele simbolice materiale, în timp ce Proscomidia înfățișează doar neamul omenesc.
Trebuie notat aici că realitatea necorporală a îngerilor este o problemă teologică destul de complexă.
Al doilea motiv, puternic susținut de Pr. Serghei Murerov, cunoscut specialist în liturgică, este că pomenirea îngerilor la Proscomidie are o origine istorică accidentală.
La începutul formării sale, rânduiala Proscomidiei era bazată pe deja existenta rugăciune (din Litia de azi) „Mântuieşte, Dumnezeule, poporul Tău…”, în care diferite cete de sfinți și îngeri erau pomenite.
Acest lucru e dovedit de faptul că pentru o vreme, chiar și Crucea Domnului era pomenită la Proscomidie, ceea ce părea nepotrivit deși pomenirea ei în timpul rugăciunii are sens.
În sfârșit, al treilea și cel mai important argument este afirmația că Euharistia ne introduce în calvarul jertfei Mântuitorului pentru păcatele noastre. Fiind creaturi nepăcătoase, îngerii n-au nevoie de mântuire, care se aplică exclusiv urmașilor lui Adam celui căzut.
După ce se împărtășește, preotul pune părticelele de la Proscomidie în Sf. Potir, rostind: „Spala, Doamne, pacatele celor ce s-au pomenit aici, cu Cinstit Sângele Tau, pentru rugaciunile sfintilor Tai”
În acest moment, includerea îngerilor în Proscomidie e privită ca susținând dependența lor la Jerfa răscumpărătoare a lui Hristos, lucru care e îndoielnic dpdv. dogmatic.
Ambele tradiții, greacă și rusă, există în Biserică astăzi pe poziții egale. Fiecare conține propria semnificație și frumusețe unică servind împreună ca un exemplu al „regulii de aur” existente în Biserică:
„Unitate în cele necesare, libertate în cele incerte, dragoste în toate”.
Traducere: www.chilieAthonita.ro
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
1 Comment
Doamne ajută! Foarte interesant si puțin cunoscut. Multumim!