1Dumnezeu numai prin dureri știe să-i călăuzească pe oameni? În atotștiința Lui credeam că are o gamă mai largă de metode.
În atotștiința Lui, Dumnezeu are toate metodele disponibile, însă datorită faptului că noi păcătuim cel mai adesea prin plăcere, Dumnezeu ne corectează printr-o forță egală și de sens contrar, adică prin durere. Ca să fim mai exacți, de multe ori nu este chiar propriu să spunem că Dumnezeu: dacă eu gonesc cu 200 km/h cu mașina ca să-mi produc plăcere și la o curbă nu mai sunt în stare să virez și intru în zid, nu este Dumnezeu cel ce mă proiectează în zid, ci prostia mea.
2Dar despre duh ce ne puteți spune?
Când spunem „Duh” ne referim la Duhul Sfânt pe care Dumnezeu ni l-a dat în dar la creație. Prin păcat, Duhul Sfânt a plecat / pleacă de la noi și mai rămâne o rămășiță din Acesta. De vreme ce Dumnezeu, totuși, ne-a dat (harul de la) Duhul Sfânt putem spune că „e al nostru”. Pentru că Duhul Sfânt se sălășluiește în cea mai fină parte a minții, din cauza asta această parte se mai numește uneori și „duh”.
3Oare evreii dacă au făcut din Lege idol, se închină la idoli?
Da – din păcate. Oricine își face un idol din orice (fie bani, slavă sau plăceri) se închină la acesta.
4Oare de ce ne simțim sufocați și apăsați de o durere interioară chiar dacă ne spovedim, ne împărtășim? Eu simt ca un clește în mine care mă strânge și uneori nu mă pot ruga, ca o amăreala interioară. De unde e? Nu am ascuns păcate, nu țim ură pe cineva…
Roagă-te. Rugăciunea te va mângâia și, posibil, te va lumina să-ți dai seama de unde vine.
5Este Maica Domnului omniprezentă la fel ca Dumnezeu?
Da, bineînțeles. Toți sfinții desăvârșiți sunt așa. Îndumnezeirea înseamnă a fi întocmai la fel cu Dumnezeu, fără numai a fi Dumnezeu după fire. Deci sunt atotprezenți, atotputernici etc. Nu e vorba că raiul e o grădină „sus de tot, de la intersecție pe dreapta” unde toți stau în șezlong așteptănd ca cineva să vină (cine?) să le aducă vești de pe pământ. Sfinții sunt atotprezenți și sunt foarte bucuroși văzând aceste comentarii pe care le scriem. Vezi: https://www.chilieathonita.ro/2021/06/10/unde-este-raiul-la-care-s-a-inaltat-domnul-cu-trupul/
6Cum se procedează cu acele bucăți de pânză neagră (ce se pun în piept participanților la înmormântare), mai ales dacă au rămas și câteva nefolosite?
Poate că e mai bine să le ardem.
7Am citit că îngerul păzitor de la Dumnezeu este pe umărul drept iar îngerul rău trimis de satana stă pe umărul stâng. Care este părerea dumneavoastră?
Da, așa se spune, însă nu există o dogmă în Biserică pe tema asta.
8De mult timp eram curios și căutam să aflu despre părțile sufletului (inimă și minte). Căutarea a pornit de la următorul pasaj din Evanghelie „Iar Iisus, cunoscând gândurile lor, răspunzând a zis către ei: Ce cugetaţi în inimile voastre?” și mă întrebam cum cugetă inima...?
Cum cugetă inima: încotro se îndreaptă dorințele și, pe de altă parte, ura.
9Simt nevoia să mă rog neîncetat la Maica Domnului și să mă împrietenesc cu ea. Cum să mă rog și cum să fac ca să mă fac prieten cu Maica Domnului, să o odihnesc și să fiu bine plăcut ei? Ce rugăciuni recomandați să îi rostesc cu metanierul la Împărăteasa noastră ?
„Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, mântuiește-ne pe noi!”. De asemenea să fii curat și cu sufletul dar și cu trupul. Să o lauzi mult. Să zici des: „Bucură-te cea plină de dar, Marie! Domnul este cu tine! Binecuvântată ești tu între femei și binecuvântat este rodul pântecelui tău că ai născut pe Mântuitorul sufletelor noastre!”
10Cum nu ne vom interesa de ce fac ceilalți (ceilalți de lângă mine, nu știri etc.) și în același timp nu ne vom închide față de ei?
Nu este o închidere. Dumnezeu știe că o facem pentru El și nu se va socoti așa de către ceilalți. Să nu ne credem gândului - iar, pe de altă parte, dacă celălalt (sau cealaltă) ne cere să vorbim în deșert, îi spunem că acum avem de lucru.
11Curiozitatea este o lucrare a logicii sau o ieșire din minte?
O ieșire din minte. O patimă.
12Credeți ca în firea bărbatului lucrează mai mult părțile raționale, iar în firea femeii părțile iraționale?
O, DA!
13Mi-a recomandat un creștin să citesc o psaltire însoțită de 500 de metanii pe zi pentru perioada aceasta în care sufletele sunt încercate... Sincer îmi este foarte greu să citesc o Psaltire întreagă...ma chinui și însă nu pot mai mult de 60-70 pagini pe zi...
Pfff... nu te lua după ce spun diferiții creștini. Întreabă la Duhovnic. Asta este mult prea mult ce ți-a dat. Nici vorbă de așa ceva. Omul trebuie să-și facă canonul cu bucurie. Dorim o lucrare ușoară și constantă, în pofida uneia înalte care degrab se curmează.
14Omul este format din trup si suflet, sau trup, suflet si duh?
Când spunem „Duh” ne referim la Duhul Sfânt pe care Dumnezeu ni l-a dat în dar la creație. Prin păcat, Duhul Sfânt a plecat / pleacă de la noi și mai rămâne o rămășiță din Acesta. De vreme ce Dumnezeu, totuși, ne-a dat (harul de la) Duhul Sfânt putem spune că „e al nostru”. Pentru că Duhul Sfânt se sălășluiește în cea mai fină parte a minții, din cauza asta această parte se mai numește uneori și „duh”
15Dar cum rămâne cu cei bolnavi psihic, care se pare că nu mai pot avea voință; sau cu oricare altul când este sub influența unor factori chimici, alcool, substanțe anesteziante, când un om obișnuit nu mai are control asupra sa. Sau chiar în somn, cand apar lucruri pe care le refuzi și la care nu gândești în stare de veghe?
Sunt cazuri distincte. În orice caz, păcatul este un viciu de voință. Dacă cineva nu este stăpân pe sine, lucrurile se judecă de la caz la caz - se judecă inclusiv cauza care l-a adus în acea stare. Deci dacă cineva se bate, beat fiind, Domnul îl va judeca și pentru că s-a bătut și de ce a băut.
16Când m-am referit la diminuarea voinței, nu m-am gândit la aspectul juridic al păcatului, ci la faptul că omul atunci este (sau s-ar parea a fi) jucăria diavolului; ce se întâmplă atunci cu sufletul lui? Mai există pentru el aceste puteri ale sufletului despre care ați vorbit? Și dacă pentru el aceste puteri nu ar mai exista, atunci pentru ceilalți sunt ele o realitate sau doar un model prin care să se construiască o anumită atitudine a noastră și prin care să înțelegem mântuirea, dar nu realitatea însăși a sufletului?
Da, bineînțeles. Toți sfinții desăvârșiți sunt așa. Îndumnezeirea înseamnă a fi întocmai la fel cu Dumnezeu, fără numai a fi Nu chiar, chiar dacă, într-adevăr /teoretic/ este expus diavolului. Să nu uităm însă că Dumnezeu este Cel puternic - însăși diavolul își primește chiar existența de la Dumnezeu. Deci Dumnezeu este la timonă. Desigur că Acesta îngăduie de multe ori lucruri la care noi nu putem să înțelegem cauza și scopul. Vezi https://www.chilieathonita.ro/2021/10/16/cauzele-durerilor/ . Desigur că există aceste puteri ale sufletului. Toți le avem. Sunt realități și nu modele abstracte. Cum le folosim - acolo e problema.
17Rugăciunea minții duce la unirea părților raționale sau este un rezultat al acestei uniri dobândite prin lucrarea și corectarea lucrării (în timp) a acestor aspecte ale sufletului?
În definiția ei exactă este rezultatul acestei uniri. Însă pentru că „Doamne Iisuse...” duce acolo prin excelență (spusă neîncetat etc.) din cauza asta se numește în vorbirea de zi cu zi, „Rugăciunea minții”.
18La ce vă referiți când spuneți că omul poate sa devină (prin lucrarea părții mânietoare) atotputernic și în afara lui? Desigur sunt surprinsă să aflu cât de puternică aș putea fi în lupta interioară cu gândurile și că, prin urmare, îmi revine toată responsabilitatea în a domina sau nu această luptă. Se pare că vina de a ceda în fața gândurilor este mult mai mare decât știam/presupuneam
Da, bineînțeles. În clipa în care omul se unește cu Dumnezeu devine dumnezeu și el, după har. Aceasta este îndumnezeirea. Scopul nostru. A deveni dumnezeu implică și atotputernicia.
19Daca acolo în adâncul inimii noastre, Îl gasim, Îl recunoaștem pe Hristos, asta ce înseamnă? Că de fapt ne aflăm în punctul culminant al rugăciunii noastre? Trăirea în Hristos însăși, este cea mai înaltă rugăciune? Pur și simplu în tăcere? Fără să mai rostim rugaciunea? De aici încolo urmează treptele rugăciunii învățate de la Sfântul Părinte Cleopa din Mănăstirea Sihăstria?
Ai pus atâtea întrebări încât este foarte dificil să răspund. Dincolo de asta, este foarte dificil de răspuns dacă nu ai experiența acestor lucruri. Dacă ai avea experiența acestor lucruri, nu ai mai întreba. :-) Ceea ce trebuie tu să faci acum nu este să te gândești la aceste lucruri pentru că nu le vei înțelege, te vei rătăci, ci să înveți să spui rugăciunea. Vezi https://www.chilieathonita.ro/2021/07/21/parintele-teologos-despre-rugaciunea-lui-iisus/
20Îmi este foarte important să știu dacă este bine să le las pe toate celelalte deoparte (pravila de rugăciune zilnică de până acum) și să mă consacru doar rugăciunii inimii, celor cinci cuvinte? Sau este bine să-mi mențin și pravila de până acum sau să-mi mențin cel puțin rugăciunile începătoare din smerenie?
Teoretic, da. De regulă, da. Practic - întreabă-l pe duhovnicul tău.
21Erezia este un păcat al minţii?
Da, prin excelență. Din cauza asta este atât de puternic luptat când omul se abate și cu atâta dragoste primit când se întoarce. Nici măcar canon nu se dă.
22În timpul cât facem rugăciunea în gând încercând să fim concentrați, orice gând bun sau rău este de la tangalache (cel rău)?
Da. Rugăciunea curată înseamnă rugăciunea fără gânduri.
23Tot citesc în scrierile și faptele părinților athoniți despre a face o slujbă cu metanierul”. Ce înseamnă mai exact, că nu înțeleg? Adică unii monahi pur și simplu se roagă în timpul slujbei cu metanierul fără a fi atenți la ceea ce se citește sau se cântă?
3 Comment
Mulțumim mult.Sa ajute Maica Domnului și pe sfințiile voastre și pe noi!
Eu am asa probleme cu tristetea. Nu știu cum sa o gestionez, ma mănâncă…ma consuma foarte tare.
Maica Domnului să te ajute.Poate p Teologos te-ar putea îndruma să te vindeci sau să îți asumi .Harul Lui Dumnezeu lucrează.