Cum putem să-L cunoaștem pe Dumnezeu? Este o problemă care a preocupat omenirea din cele mai vechi timpuri. Distincția ființă-energie – adică distincția dintre esența lui Dumnezeu și energia Sa este cea mai importantă și controversată dezbatere teologică. Fără această distincție, ortodoxia spune că Dumnezeu este imposibil de cunoscut. Vizionați o expunere scurtă și clară legată de problema cunoașterii lui Dumnezeu și cum se poate realiza acest lucru.
Vizionare plăcută! (transcriptul și podcastul după video)
Powered by RedCircle
Posibilitatea cunoașterii lui Dumnezeu (distincția ființă-energie)
Problema epistemologică referitoare la modul în care ființele create îl pot cunoaște pe Dumnezeu cel necreat au apărut cu peste 1500 de ani în urmă.
Istoric, controversele hristologice ale sec. IV au prilejuit apariția a două teorii foarte diferite despre cunoașterea lui Dumnezeu.
Marile erezii hristologice
Una se ținea de un fel de Apofatism radical susținând că Dumnezeu este total incognoscibil (arianism).
Cealaltă îmbrățișa viziunea total opusă, proclamând că-l putem cunoaște în integralitatea Sa, în ființa Sa (ereticii eunomieni).
Deși opuse, erezia lui Arie și cea a lui Eunomie aveau o bază comună: credința că a doua persoană a Sf. Treimi este o creatură, ca noi.
Merită notat că insistența lor pe subordonarea lui Hristos era fondată pe frica lor de a afecta „simplicitatea divină” a lui Dumnezeu.
În consecință, rezultatul epistemologic a fost o dihotomie falsă: fie Dumnezeu nu e deloc cognoscibil, fie este cognoscibil în ființa Sa.
Această dihotomie neagă orice posibilitate de unire fără amestecare cu Dumnezeu și astfel orice cunoaștere adevărată a Lui.
După Biserica Ortodoxă Răsăriteană, niciuna din aceste viziuni nu e corectă. Ambele sisteme distrug puntea dintre ființele create și Dumnezeu Cel necreat.
Învățătura Ortodoxă despre Iisus Hristos
Învățătura Ortodoxă despre Iisus Hristos, Care este chiar „Puntea” – Deoființă cu Dumnezeu prin natura Sa divină și deoființă cu noi prin Întruparea Sa – este reflectată în Crezul niceean, în imnul „Lumină lină” de la Vecernie, în răspunsurile din sec. IV împotriva lui Arie și Eunomie formulate de Sf. Atanasie cel Mare, capadocienii Sf. Ioan Hrisostom și alții.
În timp ce toate confesiunile creștine „mainstream” aduc „omagiu verbal” întregii dumnezeiri și omenități ale lui Iisus Hristos, sub „terminologia tehnică” acceptată se ascund câteva diferențe fundamentale.
Care sunt implicațiile Întrupării pentru cunoașterea de către noi a lui Dumnezeu? Și ce anume constituie cunoaștere a lui Dumnezeu?
De felul în care răspunde cineva la aceste întrebări nu depinde doar aderența lui la o anumită tradiție creștină, ci și felul cum își trăiește viața creștină de zi cu zi.
Pentru ortodocși, asemănarea cu Dumnezeu este o cerință necesară pentru cunoașterea Lui. Cu alte cuvinte, calea către asemănarea cu Hristos este păstrarea poruncilor. Cei care perseverează în această cale dificilă trec de la Lege la Har, prin care măreția și slava lui Dumnezeu se dezvăluie.
Vederea lui Dumnezeu
Aceasta este ceea ce Părinți precum Sf. Grigorie Teologul au numit „Vederea lui Dumnezeu”. O vedere ce constituie uniunea cu El.
Spus simplu, cunoașterea lui Dumnezeu este participarea în Dumnezeu. Este participarea la chiar viața Lui.
Această participare nu este nici vedere, nici unire cu ființa Lui, ci este mai degrabă o vedere „a spatelui lui Dumnezeu, [pe care] îl alcătuiesc lucrurile care, deşi aşezate înapoia Lui, ne arată existenţa Lui, după cum umbrele şi chipurile soarelui, reflectate în ape, arată vederilor stricate soarele, de vreme ce nu pot să-l privească drept, căci puritatea luminii lui copleşeşte vederea” (Sf. Grigorie Teologul, A doua cuvântare teologică)
Rezultatul viziunii ortodoxe este un paradox cu care nu toată lumea se simte confortabil.
Dar, așa cum a spus odată Mitrop. Kalistos Ware, „Antinomia ne ajută să sfărâmăm acești idoli… [și] dacă excludem dimensiunea antinomică a teologiei, pericolul este că nu vom ajunge niciodată la un nivel de cunoaștere duhovnicească”
Ortodocșii mărturisesc că trebuie să ajungem a-l cunoaște pe Dumnezeu intim, prin contact direct cu El. Fără mijlocirea unor arătări create, efecte sau fapte.
Dar nu ajugem să-L cunoaștem, sau să participăm, în ființa Lui. Cunoașterea nemijlocită este posibilă prin lucrările Lui, implicarea Lui în lume, energiile Lui numite și „puteri”.
Aceste lucrări ale lui Dumnezeu în lume sunt manifestări ale Lui și ca atare sunt necreate. Dar nu sunt ființa Lui, care este cunoscută doar Sfintei Treimi.
Distincția ființă energie
Distincția dintre ființa și energiile lui Dumnezeu este „o diferențiere obiectivă înăuntrul lui Dumnezeu Însuși”. Aceasta nu aduce atingere „simplicității divine”.
La fel ca Arie și Eunomie înaintea lor, teologii moderni care critică această doctrină, consemnată de Sf. Grigorie Palama în sec. XIV, sunt îngrijorați de efectele ei pentru „simplicitatea divină”.
Însă, precum distincția între Persoane nu distruge Unicitatea lui Dumnezeu, n-o face nici distincția între ființă și energii, distincție care ține de natură – unitate – Cele Trei Persoane lucrând mereu împreună.
Această realitate este un punct central al interacțiunii și relației cu orice persoană.
De exemplu, gândiți-vă cum fiecare dintre noi are o lume privată, interioară, ale cărei adâncimi niciun alt om n-o poate sonda. Această lume rămâne necunoscută celor din jurul nostru, și câteodată chiar nouă înșine, în afară de cazul când le-o revelăm noi.
Cei cărora le dezvăluim această lume capătă o cunoaștere despre noi. Am putea chiar să zicem că, într-o oarecare măsură, ei participă la această lume.
Dar participarea lor este doar participare la energiile noastre: acțiuni, interacțiuni, cuvinte sau ce le dezvăluim noi lor. Nu pot niciodată intra înăuntrul nostru și să participe la ființa noastră.
Acest tip de cunoaștere este fundamental diferit de cel pe care l-ar avea cineva care ar memora diverse lucruri despre vedeta sa favorită.
Asemenea, cunoașterea lui Dumnezeu nu este mărturisirea verbală, sau auzirea unor axiome dogmatice despre El. Ci este relația vie cu El.
Dacă nu facem distincția ființă-energii, întrebarea din sec. IV rămâne: Cum putem să-l cunoaștem cu adevărat și să ne unim cu El fără amestecare?
Fie cunoaștem doar lucrurile create, și pe noi și nu pe Dumnezeu Însuși, fie Îl cunoaștem pe Dumnezeu așa cum este, în ființa Lui, o realitate permisă doar Persoanelor Sfintei Treimi care împărtășesc ființa divină.
Dar prin distincția ființă-energie, ajungem să-l cunoaștem pe Dumnezeu așa cum este, El Însuși, fără a fi uniți cu ființa Lui.
Ajungem să fim uniți și legați de El într-o relație adevărată.
Traducerea: www.ChilieAthonita.ro
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
1 Comment
„Acesta este Dumnezeul nostru și nu se va asemăna altul cu El. Pe aceasta o caut (frumusețea cea dumnezească) cînd pe Dumnezeul meu îl caut. Pe aceasta o iubesc cînd pe Dumnezeul meu Îl iubesc.” (Fericitul Augustin)