În Sfânta Scriptură nimic nu este întâmplător, iar toate s-au scris spre mântuirea noastră. Inclusiv despre cele șase vase de piatră.
La o primă vedere, însă, uneori apar detalii care par fără importanță, detalii care nu ne apropie mai mult de Dumnezeu, care nu învață cum să ne mântuim. Și totuși nu trebuie lăsat la o parte nici cel mai mic cuvânt, nici o silabă din cele ce se întâlnesc în dumnezeieştile Scripturi. Cuvintele Scripturii nu sunt cuvinte simple, ci cuvinte ale Sfântului Duh; de aceea poţi găsi, chiar într-o silabă, mare comoară.
Un astfel de caz este și cel prezentat mai jos din Evanghelia după Ioan, cap. 2:
1. Şi a treia zi s-a făcut nuntă în Cana Galileii şi era şi mama lui Iisus acolo.
2. Şi a fost chemat şi Iisus şi ucenicii Săi la nuntă.
3. Şi sfârşindu-se vinul, a zis mama lui Iisus către El: Nu mai au vin.
4. A zis ei Iisus: Ce ne priveşte pe mine şi pe tine, femeie ? Încă n-a venit ceasul Meu.
5. Mama Lui a zis celor ce slujeau: Faceţi orice vă va spune.
6. Şi erau acolo şase vase de piatră, puse pentru curăţirea iudeilor, care luau câte două sau trei vedre.
7. Zis-a lor Iisus: Umpleţi vasele cu apă. Şi le-au umplut până sus.
8. Şi le-a zis: Scoateţi acum și aduceți nunului. Iar ei i-au dus.
9. Şi când nunul a gustat apa care se făcuse vin şi nu ştia de unde este, ci numai slujitorii care scoseseră apa știau, a chemat nunul pe mire,
10. Şi i-a zis: Orice om pune întâi vinul cel bun și, când se amețesc, pune pe cel mai slab. Dar tu ai ținut vinul cel bun până acum.
(Ioan 2:1-10)
De ce șase vase de piatră?
Întrebarea este: De ce șase vase de piatră? …și de ce luau câte două sau trei măsuri (μετρητάς) (tradus în românește prin vedre)?
Cu ce mă ajută acest amănunt întru desăvârșirea mea?
Cele șase vase din piatră – adică din materie – care sunt puse pentru curățire, sunt cele șase simțuri ale omului.
Simțurile sunt vasele ce primesc experiențele – senzațiile din afara lumii sale interioare adică din lumea înconjurătoare și, dacă sunt folosite corect, curățesc pe omul cel dinlăuntrul prin contemplația ce provoacă smerenia adică cunoștința nimicniciei noastre în fața creației și a Creatorului iubitor. Aceasta este scopul pentru care Dumnezeu a pus aceste vase de piatră în partea materială a existenței noastre, adică a trupului. Din păcate, însă, noi nu le folosim pentru a-L găsi pe Creator și a ne curăți de egoismul nostru ci, din contră, pentru a ne murdări prin potențarea acestui egoism, adică a plăcerii de sine.
Dar de ce șase? …când, în general, se știe (puteți să căutați) că sunt doar cinci simțuri: văzul, auzul, pipăitul, gustul și mirosul.
Cel de-al șaselea simț este simțul cel uitat, simțul cel înnegrit, organul de simț cu care simțim pe Dumnezeu, adică mintea. Facultatea perceptivă a minții – simțirea minții – constă în gustarea precisă a realităților distincte din lumea nevăzută.
Mintea
Mintea este, de fapt, singurul organ de simț care, prin excelență, poate să ia trei măsuri (vedre), adică dincolo de măsura contemplației lucrurilor sensibile, trupești și măsura experierii lucrurilor inteligibile, raționale, poate să ajungă și la măsura contemplării Creatorului. Păcatul, însă, înnegrește și distorsionează acest organ de simț și din cauza aceasta, efectul cel mai nociv al păcatului este ne-simțirea.
Celelalte organe de simț pot să încapă cea de a treia măsură, în această stare căzută în care suntem, numai dacă sunt sfințite de Dumnezeu care luminează existența noastră prin intermediul minții.
Numai Dumnezeu poate preface apa în vin. Cu alte cuvinte, numai Dumnezeu poate preface cunoștința cea naturală prin care noi ne străduim să o dobândim prin efortul propriu în cadrul poruncii lui Hristos, în vinul cel desăvârșit al cunoștinței dumnezeiești iubitoare care este exclusiv darul Domnului celui atotputernic la mijlocirile preacuratei Maicii Sale.
Această cunoștință declară că vinul cel mai bun pe care l-a adus Cuvântul mai pe urmă prin venirea Sa, adică rațiunea cea mai înaltă despre Dumnezeu, trebuie să-l bea firea omenească la început, ca pe cel dintâi, și cu el să se îmbete și numai pe urmă să cunoască alte vinuri, adică rațiunile lucrurilor, ca pe niște vinuri inferioare faţă de cel dintâi.
Deci, cu toate că a spune că în Caana Galileii, Domnul a binecuvântat căsătoria, anumite amănunte amintite de Teologul Ioan pot fi foarte de folos pentru cei ce tânjesc spre cele înalte. Haideți să tânjim!
Bazat pe Sfântul Ioan Teologul, Sfântul Ioan Gură de Aur, Sfântul Maxim Mărturisitorul, Sfântul Diadoh al Foticeii
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
16 Comment
Binecuvântati.Iertati-ma,daca firea omenească trebuie(sau se recomanda?)să se imbete cu măsura contemplării Creatorului(vinul cel bun și măsură mare care poate fi cuprinsa doar prin luminarea minții de Domnul-asa am înțeles eu),de ce ar mai trebui gustat/băut din vinurile inferioare?Sau întâi trebuie curățată/sau păstrată curata mintea,pt ca să fie păstrate curate celelalte simțuri?Bine,se prea poate că eu nu am înțeles în profunzime ceea ce ne-ați învățat azi.Va cer iertare,și vă mulțumesc pt acest text care vine exact când apucasem sa vad (f scurt)un comentariu nepotrivit pt temele canalului.Multumiri pt grijă pt noi.Iertati.
Omul este o ființă progresivă (evit „progresistă”) și are nevoie de timp (deci: voință, constanță, ascultare) să ajungă la desăvârșire.
Mulțumesc frumos că mi-ați reamintit ce este esențial acum pt mine.Rugati-va și pt mine.Binecuvantati,iertați.Maica Domnului să vă ajute in lucrarea Sf voastre.
Parinte, dvs ați realizat fotografiile de la praznicele manastirii Vatoped? Eu am descărcate și organizate frumos în calculator în foldere fotografii dragi cu parinti. Îmi sunt foarte dragi pozele. Preferatele mele sunt portretele părinților, în care se vede smerenia și bunătatea acestor ingeri.
Ce invitație frumoasă!
Da, eu. Totdeauna persoana este cel mai frumos dar al lui Dumnezeu către o altă persoană.
Pe parintele acela diacon tânăr, brunet, mai oaches, mărunțel și cu chip de îngeraș cum îl cheamă? (L-a însoțit pe gheronda si în Georgia și Rusia). Dar pe acel preot care apare mereu în prim-plan și este cărunt, solid și are un nas mai proeminent și o privire vioaie?
Cred că e vorba de p. Teodoh și de p. Gherman. 🙂
Ne-ati făcut un dar minunat prin acele fotografii. Iertati-ma ca am pus niște întrebări mai ciudate:))
Dar ce păcat ca acum nu mai merge site-ul Asceticexperience. Când dai pe Fotoreportaje sau când vrei sa maresti o poza, nu apare nimic, e negru ecranul.
Păi dacă acum sunt la Lacu, evident că nu mai merge. O poveste lungă și tristă.
Poate aceasta poveste tristă are și un revers fericit.Judecatile lui Dumnezeu cine le poate înțelege.
A, de aceea…nu știam ca dvs administrați site-ul, credeam ca sunt alții. Partea buna este ca acum ne puteți fi de folos în alt fel. Adică nu prin fotografii, ci prin cuvinte vii și ziditoare. Domnul va va răsplăti efortul și dragostea.
Sînt de acord cu Mălina, subliniind „vii și ziditoare”.
La asta mă refeream și eu,Malina,dar sper că nu sunt egoista.Maica Domnului să ne ajute.
Sf Voastră ați filmat grupul psaltic de la Lacul pt festivalul de la Iași?A început acum la 19 .Iertati-ma,doar un mic crampei am văzut…ma întorc la „serviciu”.